Praktijkfolder

Praktijkfolder Huisartsenpraktijk De Gors


Huisartsenpraktijk De Gors

Lisdoddestraat 30D
1441 NN Purmerend
Telefoon: 0299 430886
Spoed: 0299 430886 TOETS 1
Fax: 0299 434444
Receptenlijn: 0299 606742

NL41 INGB 0003 8622 10

KvK-nummer: 52190730

www.huisartsenpraktijkdegors.nl

E-mail: info@huisartsenpraktijkdegors.nl


Huisartsenpraktijk de Gors

HP de Gors banner 2

 

 

 

 

Online afspraken maken, herhaalrecepten aanvragen en e-mailen.

Velen van u zijn al gewend om met uw dokter te e-mailen.Wij hebben onze service aan u verder uitgebreid. Vanaf nu kunt u ook zelf online, 24 uur per dag en 7 dagen per week een afspraak maken in de agenda van uw huisarts, online uw medicatie inzien en herhalen en uiteraard nog steeds per e-mail een vraag stellen aan uw arts

Dit alles in een nieuwe, beveiligde  patiëntenomgeving.

Klik hier om naar de patiëntenomgeving te gaan of klik op de button hiernaast.

Patienten die eerder gebruik maakten van de oude e-consult omgeving dienen zich eenmaal nogmaals aan te melden.  Wij werken nu met extra sessiescodes die de toegang tot uw medische gegevens extra beveiligd.

Onze website is verder geschikt gemaakt voor gebruik met uw smartphone of tablet.

 

Over onze praktijk

Huisartsenpraktijk de Gors is gesitueerd in een prachtig Medisch Centrum in het hart van de wijk de Gors, op steenworp afstand van het Waterlandziekenhuis.

Met ons team proberen wij met passie voor ons vak continue en integrale huisartsenzorg te bieden voor onze patiënten waarbij persoonlijk contact en aandacht voor de medemens centraal staan. Wij streven na het vak in de volle breedte uit te voeren en investeren voortdurend in nascholing en moderne technieken.

Ons team bestaat uit huisartsen, praktijkassistentes, praktijkondersteuners somatiek, praktijkondersteuners geestelijke gezondheidszorg (ook specifiek voor de jeugd ) en artsen in opleiding.

In het Medisch Centrum is ook een praktijk voor fysio-, manuele- en cesartherapie, een tandartspraktijk, een mondhygieniste, een dietiste, een apotheek en het artsenlaboratorium gevestigd. Iedere ochtend is er mogelijkheid tot bloedafname. Ook de oogfotos voor patienten met diabetes worden in ons centrum gemaakt.

Er is een nauwe samenwerkingsverband met de radiologen in het Waterlandziekenhuis, zo wordt er in ons centrum echografisch onderzoek verricht en streven wij ernaar ook röntgendiagnostiek in de toekomst te kunnen aanbieden.

Patiënten die komen wonen in de wijk de Gors zijn welkom zich bij ons in te schrijven.

Wij zijn er trots op dat wij een NHG geaccrediteerde praktijk zijn. Dit keurmerk zorgt voor transparantie en maakt zichtbaar dat de praktijk voldoet aan de de landelijk vastgestelde kwaliteitsnormen en voortdurend werkt aan kwaliteitsverbetering.

 

NHG praktijkaccreditatie Logo

 

 

 

 

 

 

 

Algemeen

 

HP de Gors banner 2

 

 

 

 

 

Huisartsenpraktijk de Gors

Lisdoddestraat 30D
1441 NN Purmerend

Telefoon: 0299 430886

Receptenlijn:  0299 606742

Fax:0299 434444

KVK 52190730

NL41 INGB 0003 8622 10

 

 

Spoedgevallen

In een echt levensbedreigende situatie kunt u het beste direct 112 bellen. De mensen achter het landelijke noodnummer kunnen direct alle benodigde hulpdiensten inschakelen, zoals de politie, de brandweer en de ambulance. Niet voor niets geldt: 112 - daar red je levens mee!

U kunt natuurlijk ook onze algemene praktijklijn 430886 bellen: toets 1 voor spoed


Bij verwondingen of spoedeisende klachten kunt u direct naar de praktijk komen. De praktijk is geopend op werkdagen tussen 8:00  en 17:00 uur.  Als u belt dat u eraan komt, kan de huisarts alvast rekening houden met uw komst.

Openingstijden

 

De praktijk is iedere werkdag geopend van 8:00 tot 17:00 uur.

Op dinsdagavond is er een avondspreekuur.

dr. van Wieringen en dr Snelder zullen dan aanwezig zijn van 17.00 tot 19.30 uur. Via de assistente kunt u overdag een afspraak maken voor deze spreekuren. Er is in de avonduren geen telefonische bereikbaarheid. Voor spoedsituaties kunt u gebruik maken van de huisartsenpost.

Afspraak maken

Spreekuur op afspraak

Het spreekuur wordt gehouden op iedere werkdag. Voor het spreekuur moet u altijd vooraf een afspraak maken.

U kunt  voor een afspraak de praktijk bellen op werkdagen≥  Voor eenvoudige vragen kunt u ook gebruik maken van het telefonisch spreekuur of het e-consult. Ook kan de assistente veelal antwoord geven op eenvoudige medische vragen.

Bij het maken van een afspraak zal de assistente vragen naar de reden van uw contact. Ze is daartoe opgeleid en doet dat om zo goed mogelijk een inschatting te maken van de aard en spoedeisendheid uw eventuele klachten. De assistente is (net als de huisarts) verplicht om vertrouwelijk met uw informatie om te gaan.

Meer tijd

Een consult is bedoeld voor 1 vraag of 2 korte vragen. Heeft u meerdere klachten of vragen? Geef het aan bij het maken van de afspraak, we kunnen dan meer tijd voor u inplannen bij uw huisarts.


Wanneer het niet mogelijk is om zelf naar de praktijk te komen, dan kan de huisarts u ook thuis bezoeken. De assistente beoordeelt, eventueel samen met de huisarts, of een huisbezoek afgelegd wordt. Het huisbezoek is niet bedoeld voor mensen die geen tijd of geen vervoer hebben om naar het gewone spreekuur te komen.

NIEUW

Vanaf nu is het mogelijk om online een afspraak te maken in de agenda van uw arts via de Webagenda in uw eigen beveiligde patiëntenomgeving. Dit kan 24 uur per dag, 7 dagen in de week. U moet zich hiervoor eenmalig registreren. Om in te loggen klikt u hier.

 

Telefonisch spreekuur


Telefonisch terugbelspreekuur
Eenvoudige vragen kunnen vaak ook telefonisch beantwoord worden. Sommige vragen kan de assistente al direkt beantwoorden, voor andere vragen is het beter dat de huisarts u terugbelt.  U kunt dan gebruik maken van het telefonisch spreekuur. Indien U 's morgens belt belt de huisarts u dan later op de dag op een afgesproken tijdstip terug.

Uitslagen
Uitslagen van onderzoeken kunnen veelal door de assistente doorgegeven worden, sommige uitslagen vragen speciale expertise van de huisarts, hij zal u dan daarover terugbellen.

Avond-,nacht- en weekenddienst

logo spoedpost

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Huisartsenpost/doktersdienst

De waarneming 's avonds, 's nachts en in het weekend is geregeld door de Spoedpost Waterland.  Op de huisartsenpost werken alle huisartsen in de regio samen.

Openingstijden
Iedere werkdag na 17:00 uur, op zaterdag en zondag en op feestdagen is de huisartspost geopend.

Afspraken

Houdt bij het maken van een afspraak uw verzekeringsgegevens bij de hand.

Adres huisartsenpost

Het adres van de huisartsenpost is:

Spoedpost Waterland

Waterlandlaan 250
1441 RN Purmerend

0299 313233

Avondspreekuur

Het spreekuur is iedere dinsdagavond tussen 17:00 uur en 19:30 uur en is alleen op afspraak.

 

Huisbezoek

Het huisbezoek is bedoeld voor mensen die fysiek niet naar het gewone spreekuur kunnen komen. Bijvoorbeeld omdat u te ziek, (tijdelijk) gehandicapt of slecht ter been bent. Bij planbare huisbezoeken verzoeken wij u vriendelijk dit tijdig bij onze assistentes aan te vragen.  Zij maakt een afspraak voor u in de agenda van de huisarts.


Als het maar enigszins mogelijk is om naar de praktijk te komen, kunt u dat toch beter doen. De behandelingsmogelijkheden in de praktijk zijn veel groter dan bij u thuis. Vaak zal de huisarts u beter en sneller kunnen helpen in de praktijk.

Assistentie



De assistente staat u als eerste te woord wanneer u met de praktijk belt. Ze maakt afspraken voor het spreekuur, de huisbezoeken en het telefonische spreekuur. Zij weet het antwoord op veel praktische vragen, bijvoorbeeld over verwijzingen en recepten. U kunt haar ook bellen voor uitslagen van urine- of bloedonderzoek en voor herhalingsrecepten.

U kunt bij de assistente verder terecht voor:

Herhaalrecepten

Het meten van de bloeddruk

aanstippen van wratten

verbinden van wonden

oren uitspuiten

hechtingen verwijderen

zwangerschapstest

urine onderzoek

suiker controle

uitstrijkjes (in het kader van het bevolkingsonderzoek)

vaccinaties

het maken van een ECG ("hartfilmpje")

24 uurs bloeddrukmetingen

Longfunctieonderzoek

Onderzoek van de slagaders

Verstrekken van informatiefolders

 

Alle onderzoeken van de assistentes gaan op afspraak.

De behandelkamer van de assistente bevindt zich in onze nieuwe vleugel in het Medisch Centrum.

Spreekuur Praktijkondersteuner

In onze praktijk werken drie praktijkondersteuners, mevr. D. ten Cate, mevr. M. Ususikin en mevr. A. Boom, Zij werken zelfstandig onder supervisie van de huisarts. Zij houden zich vooral bezig met chronische patientenzorg zoals de zorg voor patienten met diabetes (suikerziekte) , hart- en vaatziekten en longziekten.

Ook kunt u bij hen o.a. terecht voor een Cardiovasulaire screening en beleiding voor het stoppen met roken.

 

Spreekuur Psychiatrisch Verpleegkundige

Mevrouw Bootsman is sociaal psychiatrisch verpleegkundige en u kunt na verwijzing van uw huisarts, bij haar terecht voor mentale ondersteuning. Mevrouw Bootsman heeft al vele jaren ervaring in de psychische hulpverlening en is laagdrempelig toegankelijk voor een ieder die behoefte heeft aan een gesprek over nare, heftige, emotionele of lastige gebeurtenissen in zijn of haar leven. Zit u een tijdje niet lekker in uw vel, bent u vaak somber of angstig, maakt u zich vaak zorgen of wilt u advies over hulpverlening dan is mevr Bootsman bij uitstek de persoon om een afspraak mee te maken.

 

Mevrouw van der Kroft heeft vele jaren ervaring in de jeugdpsychiatrie en biedt ondersteuning aan jongeren en jong volwassenen die mentale klachten hebben of vastlopen op het gebied van studeren, werk of sociale contacten. Verder begeleidt zij ouders en familieleden van patienten - jong of oud - met een psychische aandoening.

Kosten

 

In toenemende mate krijgen wij vragen over de kosten van de gezondheidszorg. Patiënten, artsen en zorgverzekeraars hebben een gezamelijke verantwoordelijkheid de kosten in de zorg zo laag mogelijk te houden.

Alle consulten, visites en behandelingen bij de huisarts, praktijkondersteuner of assistente worden volledig vergoed door uw ziektekostenverzekeraar uit de basisverzekering. Zij komen ook niet ten laste van uw eigen risico.  Dit geldt ook voor onderzoeken die in onze eigen praktijk gedaan worden (zoals ECG, longfunctie, 24 uurs bloeddrukmeting, uitstrijkjes, urineonderzoek etc.).

Onderzoeken die buiten de praktijk plaats vinden zoals rontgenfotos of onderzoeken bij ons huisartsenlaboratorium worden in het algemeen ook volledig vergoed maar kunnen ten laste komen van uw eigen risico. Het eigen risico is bij wet bepaald en bedraagt in 2016 385 euro per jaar.

Sommige behandelingen worden slechts gedeeltelijk of in het geheel niet vergoed, denkt u bijvoorbeeld aan cosmetische chirurgie, sterilisatie of anticonceptie. Ook is de vergoeding van medicatie afhankelijk van regels die opgesteld zijn door uw zorgverzekeraar. Dit hangt af van d epolis van uw zorgverzekeraar. RAADPLEEG BIJ TWIJFEL ALTIJD UW POLIS OF NEEM CONTACT OP MET UW ZORGVERZEKERAAR.

 

 

Indien u niet verzekerd bent betaalt u het passantentarief. U krijgt hiervoor een rekening. Voor informatie over onze tarieven zie het tabblad TARIEVEN.

Tarieven huisartsenzorg

Vraagt u zich ook af of de zorg die u krijgt wel vergoed wordt?

Het is belangrijk dat u weet of uw zorgverzekeraar de zorg die u nodig heeft vergoedt. Uw huisarts weet niet hoe u verzekerd bent, maar vind het wel belangrijk dat u goed op de hoogte bent. Hier leest u hoe u kunt uitzoeken of uw zorgkosten vergoed worden.

 

Uw bezoek aan de huisarts

Uw zorgverzekeraar vergoedt altijd uw bezoek aan de huisarts. Huisartsenzorg zit in het basispakket. Er geldt geen eigen risico voor. Wel kunnen er kosten verbonden zijn aan de medicijnen die de huisarts u voorschrijft en aan een extra onderzoek of behandeling waarvoor de huisarts u doorverwijst. Die zorg zit niet altijd in het basispakket, of valt onder uw eigen risico. Het kan dus zijn dat u moet (bij)betalen voor:

1 de medicijnen die de huisarts u voorschrijft

2 de behandeling door een medisch specialist, fysiotherapeut, psycholoog of andere zorgverlener waar de huisarts u naar verwijst.

3 Laboratorium- of röntgenonderzoek dat de huisarts u voorschrijft, hieronder valt ook kweekmateriaal  (bv na urineonderzoek) of materiaal verkregen na chirurgische ingreep dat opgestuurd wordt ter beoordeling.

4 een rijbewijskeuring

5 reizigersvaccinatie

 

Eigen risico

Als de huisarts medicijnen voorschrijft of u doorverwijst, krijgt u bijna altijd te maken met uw eigen risico. Dat betekent dat u de kosten zelf betaalt tot aan het maximum van uw eigen risico. In 2017 heeft iedereen van 18 jaar en ouder een verplicht eigen risico van 385 euro.

Het kan zijn dat u met het afsluiten van uw polis hebt gekozen voor een vrijwillig eigen risico, van bijvoorbeeld 100 euro. In dat geval betaalt u zelf de kosten van uw medicijnen of behandelingen tot aan het bedrag van 485 euro. Weet u niet zeker of u een vrijwillig eigen risico heeft? U vindt het op uw polisblad. U kunt het ook navragen bij uw zorgverzekeraar. Het eigen risico geldt altijd voor zorg uit de basisverzekering. Voor de zorg uit de meeste aanvullende verzekeringen geldt het eigen risico niet.

 

Check uw polis

Of de kosten boven het eigen risico wel, niet of gedeeltelijk vergoed worden, hangt ook af van uw zorgpolis. Als de huisarts u doorverwijst naar een medisch specialist of andere zorgverlener, check uw polis dan even op twee belangrijke zaken:

1 heeft u naast uw basisverzekering een aanvullende verzekering? Zo ja, welke kosten dekt die aanvullende verzekering en wat moet u zelf (bij-)betalen?

2 heeft uw zorgverzekeraar een contract met het ziekenhuis of de zorgverlener waarnaar de huisarts u verwijst? Zo niet, dan kan het zijn dat u moet bijbetalen.

 Inschrijfvergoedingen en Modules

Als Patiënt bent u ingeschreven bij een huisarts. voor deze inschrijving declareerd de huisarts per kwartaal een inschrijftarief bij uw zorgverzekeraar. U kunt dus ook maar bij één huisarts tegelijk ingeschreven staan. Deze inschrijving beschrijft beschikbaarheid van het integrale pakket aan huisartsgeneeskundige zorg, 24 uur per dag en 7 dagen per week, voor de bij de zorgaanbieder op naam ingeschreven verzekerden. Het tarief bij de prestatie "inschrijving" is een vergoeding voor de kosten van beschikbaarheid, waaronder die van avond-, nacht en weekend diensten, en een deel van de kosten van zorglevering. Deze kosten worden rechtstreeks door de huisarts ingediend bij de zorgverzekeraars, en zijn niet van invloed op uw eigen risico, maar worden wel vermeld op uw zorgkosten nota.

Samen met de inschrijftarieven worden ook Modules ingediend bij de zorgverzekeraar. Deze Modules zijn afspraken gemaakt met de zorgverzekeraars over extra te leveren diensten in onze huisartsenpraktijk. Denk bijvoorbeeld aan de Module praktijkondersteuning, Module ouderenzorg en Module Accreditatie/kwaliteit. Ook deze Modules worden vermeld op uw zorgkosten nota maar zijn niet van invloed op uw eigen risico.

Ziekenhuiszorg: Wat betaalt u?

Veel patiënten hebben vragen over de zorgnota's die zij ontvangen uit het ziekenhuis. Tot voor kort was het zo dat op zorgnota's ingewikkelde codes stonden en het voor de patiënt niet duidelijk was hoe de rekening was opgebouwd. Minister Schippers heeft vorig jaar met de zorgverzekeraars afgesproken dat het specialisme van de behandelaar, de diagnose, de naam van de zorgaanbieder, de kosten en de handelingen die zijn uitgevoerd op de nota komen te staan. Door de nieuwe zorgnota's kan de patiënt beter nagaan wat er aan zorg geleverd is.

Gespecificeerde zorgnota

Voor behandelingen in ziekenhuizen die vanaf 1 juni 2014 zijn gestart, ontvangen patiënten een gespecificeerde zorgnota. Verzekerden kunnen op de website van hun zorgverzekeraar, via de "mijn-omgeving", de vernieuwde zorgnota raadplegen. Vanaf medio augustus ontvangen verzekerden de eerste vernieuwde zorgnota's van behandelingen. Over maximaal een jaar zullen alle zorgnota's de nieuwe informatie bevatten.

Website

De Nederlandse vereniging van ziekenhuizen (NVZ) en Zorgverzekeraars Nederland (ZN) zijn gezamenlijk een website gestart: http://www.dezorgnota.nl  Deze website is speciaal bedoeld om patiënten en verzekerden uitleg te geven over de inhoud van de vernieuwde zorgnota en veel gestelde vragen over de zorgkosten te beantwoorden.

Afwezigheid huisartsen

dr. Snelder is afwezig op  31 december. 

dr. van der Leij is afwezig van 24 t/m 31 december

dr. Perquin is afwezig op 28 december, en van 18 t/m 22 februari

dr. Elshof is afwezig op 25 januari

Op 31 januari en 1 februari zijn dr. van Wieringen, dr. Snelder en dr. Perquin in verband met een nascholing afwezig.

dr. van Wieringen is afwezig van 18 t/m 22 februari


Onderzoek naar hart- en vaatziekten

Het CVRM spreekuur is bedoeld voor patienten met hart -en vaatziekten of een verhoogd risico op het krijgen van hart -en vaatziekten. Onder hart -en vaatziekten verstaan we; hartinfarct, hersenbloeding/infarct (CVA/TIA), hartkramp (Angina pectoris), adervernauwing in de benen. uitstulping van de aorta (aneurisma), aderverkalking. Patienten die bekend zijn met hart -en vaatziekten en niet meer onder controle zijn bij een specialist in het ziekenhuis, krijgen in 2017 een uitnodiging voor het CVRM spreekuur. Indien u in aanmerking denkt te komen voor dit spreekuur kan u ook zelf contact met ons opnemen. Ook patienten met een verhoogd risico komen in aanmerking voor het CVRM spreekuur. Onder risicofactoren verstaan we: een verhoogde bloeddruk, een verhoogd cholesterol gehalte, een verhoogde nuchtere suiker, roken, overgewicht of het voorkomen van hart -en vaatziekten op jonge leeftijd in de familie.  

Privacy reglement 2018

Privacy reglement Huisartsenpraktijk de Gors 2018

Uw persoonsgegevens en uw privacy in onze huisartsenpraktijk

Algemeen

De AVG is de nieuwe wet ter bescherming van privacy en persoonsgegevens. Op grond van deze wet heeft een organisatie die met persoonsgegevens werkt bepaalde plichten en heeft degene van wie de gegevens zijn bepaalde rechten. Naast deze algemene wet gelden specifieke regels voor de privacy in de gezondheidszorg. Deze regels staan onder andere vermeld in de Wet geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO). Dit privacyreglement is bedoeld om u te informeren over uw rechten en onze plichten die gelden op grond van de AVG en de WGBO.

Huisartsenpraktijk

In onze huisartsenpraktijk kunnen diverse persoonsgegevens van u verwerkt worden. Dit is noodzakelijk om u medisch goed te kunnen behandelen en nodig voor het financieel afhandelen van de behandeling. Daarnaast kan verwerking noodzakelijk zijn voor, bijvoorbeeld, de bestrijding van ernstig gevaar voor uw gezondheid of ter voldoening aan een wettelijke verplichting (bijvoorbeeld het verplicht melden van een besmettelijke ziekte op grond van de Wet Publieke Gezondheid).

De plichten van de huisartsenpraktijk

Huisartsenpraktijk De Gors is volgens de AVG de verantwoordelijke voor de verwerking van persoonsgegevens die in de praktijk plaatsvindt. Aan de plichten die daaruit voortkomen, voldoet de praktijk als volgt:

 Uw gegevens worden voor specifieke doeleinden verzameld:

o voor zorgverlening;

o voor doelmatig beheer en beleid;

o voor ondersteuning van wetenschappelijk onderzoek, onderwijs en voorlichting.

 Er vindt in beginsel geen verwerking plaats voor andere doeleinden.

 U wordt op de hoogte gesteld van het feit dat er persoonsgegevens van u verwerkt worden. Dit kan gebeuren door uw zorgverlener, maar ook via een folder of via onze website.

 Alle medewerkers binnen Huisartsenpraktijk De Gors hebben zich verplicht om vertrouwelijk om te gaan met uw persoonsgegevens.

 Uw persoonsgegevens worden goed beveiligd tegen onbevoegde toegang.

 Uw persoonsgegevens worden niet langer bewaard dan noodzakelijk is voor goede zorgverlening.

Voor medische gegevens is deze bewaartermijn in principe 15 jaar (vanaf de laatste behandeling), tenzij langer bewaren noodzakelijk is, bijvoorbeeld voor de gezondheid van uzelf of van uw kinderen. Dit is ter beoordeling van de behandelaar.

 

Uw rechten als betrokkene:

U heeft de volgende rechten:

 Het recht om te weten of en welke persoonsgegevens van u verwerkt worden.

 Het recht op inzage en afschrift van die gegevens (voor zover de privacy van een ander daardoor niet wordt geschaad).

 Het recht op correctie, aanvulling of verwijdering van gegevens indien dat nodig mocht zijn.

 Het recht om (gedeeltelijke) vernietiging van uw medische gegevens te vragen. Hieraan kan alleen tegemoet worden   gekomen als het bewaren van de gegevens voor een ander niet van aanmerkelijk belang is en de gegevens op grond van een wettelijke regeling niet bewaard moeten blijven.

 Het recht op het toevoegen van een eigen verklaring (van medische aard) aan uw dossier.

 Het recht om u in bepaalde gevallen tegen de verwerking van uw gegevens te verzetten.

 

Als u gebruik wilt maken van uw rechten, dan kunt u dit mondeling of schrifelijk kenbaar maken aan Huisartsenpraktijk De Gors. Uw belangen kunnen ook behartigd worden door een vertegenwoordiger (zoals een schriftelijk gemachtigde, of uw curator of mentor).

Toelichting op het aanvraagformulier

U moet er rekening mee houden dat medische gegevens ingevolge de wet in principe maximaal vijftien jaar bewaard worden. U helpt ons met het opzoeken van uw dossier en het beschermen van uw privacy als u het formulier zo volledig mogelijk invult. De door u ingevulde gegevens worden door ons strikt vertrouwelijk behandeld. Huisartsenpraktijk De Gors is niet aansprakelijk voor fouten in de postbezorging. Indien u er de voorkeur aan geeft om het dossier persoonlijk, of door een gemachtigde, op te halen dan kunt u dit op het formulier aangeven.

Gegevens patiënt

Hierbij vermeldt u de gegevens van de persoon over wie het medisch dossier gaat. De Wet Geneeskundige Overeenkomst (WBGO) beschouwt de patiënt als meerderjarig vanaf 16 jaar. Jongeren vanaf 16 jaar die inzage/afschrift van hun medisch dossier willen, moeten zelf de aanvraag indienen. Indien de patiënt niet meer in leven is, is het verstrekken van de medische gegevens toegestaan indien verondersteld kan worden dat de overledene hiertegen geen bezwaar zou hebben gehad of er sprake is van zwaarwegende belangen om de zwijgplicht van de zorgverlener te doorbreken. Deze beslissing ligt bij de zorgverlener.

Verstrekking van uw persoonsgegevens aan derden

De medewerkers van Huisartsenpraktijk De Gors hebben de verplichting vertrouwelijk met uw persoonsgegevens om te gaan. Dit houdt bijvoorbeeld in dat de zorgverlener voor verstrekking van uw persoonsgegevens uw uitdrukkelijke toestemming nodig heeft. Op deze regel bestaan echter enkele uitzonderingen. Op grond van een wettelijk voorschrift kan de zwijgplicht van de zorgverlener doorbroken worden, maar ook wanneer gevreesd moet worden voor een ernstig gevaar voor uw gezondheid of die van een derde. Bovendien kunnen vastgelegde gegevens, indien noodzakelijk mondeling, schriftelijk of digitaal uitgewisseld worden met andere zorgverleners (bijvoorbeeld de apotheker die een recept verwerkt en zodoende gegevens verstrekt krijgt van de huisarts).

Uitwisseling gegevens Huisartsenpraktijk De Gors wisselt, nadat u hiervoor gericht toestemming heeft gegeven, via het Landelijk Schakelpunt (LSP) relevante medische gegevens veilig en betrouwbaar met de huisartsenpost (Spoedpost). Bent u 's avonds of in het weekend op de Spoedpost geweest, dan deelt die op zijn beurt een waarneembericht met de huisartsenpraktijk. Zo weet de huisarts precies met welke klachten u op de Spoedpost bent geweest en wat er naar aanleiding daarvan is ondernomen. Ook kunnen er medicatiegegevens gedeeld worden met uw apotheek en uw behandelend medisch specialisten. Daarbij gaat het om de medicatie die de huisarts aan u heeft voorgeschreven, maar ook om eventuele intoleranties, contra-indicaties en allergieën (ICA- gegevens). Daar kunnen andere voorschrijvers en verstrekkers van medicatie rekening mee houden. Zo dragen wij als huisartsenpraktijk bij aan medicatieveiligheid.

 

Overdracht van uw dossier

Als u een nieuwe huisarts kiest, is het belangrijk dat uw nieuwe huisarts op de hoogte is van uw medische geschiedenis. Uw medische geschiedenis staat in uw patiëntendossier. Het is gebruikelijk dat uw voormalige huisarts het dossier overdraagt aan uw nieuwe huisarts. De voormalige huisarts doet dit zo spoedig mogelijk, in ieder geval binnen een maand, nadat u uw nieuwe huisarts heeft gevraagd het dossier op te vragen.

Uw medisch dossier wordt dan door uw huisarts digitaal, persoonlijk of per aangetekende post overgedragen. U kunt het originele dossier niet meekrijgen. Wel heeft u altijd recht op inzage in uw dossier en op een kopie van uw dossier. Als het dossier digitaal wordt overgedragen dan zorgen beide huisartsen er voor dat hun computer en internetverbindingen voldoende beveiligd zijn.

Vraag of klacht

Heeft u een vraag? Bijvoorbeeld over met wie wij gegevens delen of onze omgang met uw medische gegevens? Dan gaat uw huisarts hierover graag met u in gesprek.

Heeft u een klacht? Meldt dit aan ons.

 

 

NHG geaccrediteerde praktijk

Wij zijn er trots op een NHG geaccrediteerde praktijk te zijn.

Wat is NHG Praktijkaccreditatie®?
NHG praktijkaccreditatie is een kwaliteitskeurmerk voor huisartsenpraktijken. Met het keurmerk geven huisartsen aan dat zij continue en meetbaar werken aan hun kwaliteit. Concreet betekent dit dat huisartsenpraktijken werken aan de verbetering van hun praktijkvoering, medisch handelen en de tevredenheid van hun patiënten. Toekenning van het keurmerk betekent dat er een gerechtvaardigd vertrouwen bestaat dat de huisartsenpraktijk verantwoorde zorg levert.

Wie heeft dit keurmerk ontwikkeld?
Het Nederlandse Huisartsen Genootschap (NHG) heeft het keurmerk ontwikkeld in samenwerking met de Inspectie voor de Gezondheidszorg, de Nederlandse Patiënten en Consumenten Federatie (NPCF), Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) en Zorgverzekeraars Nederland  (ZN). NHG praktijkaccreditatie® heeft dan ook een brede erkenning binnen de gezondheidszorg. De NHG Praktijkaccreditatie (NPA) toetst jaarlijks of een huisartsenpraktijk nog steeds voldoet aan de minimale eisen en verbeteringen doorvoert.

meer informatie over de NHG praktijkaccreditatie vindt u hier

 

NHG praktijkaccreditatie Logo